Winning

Like, share and win. For real.

Like&Share acties op Facebook zijn bedoeld om zo veel mogelijk mensen, ergo al jouw vrienden, op de hoogte te stellen van het product of de service van een bedrijfspagina. Op het moment dat je de ‘share-optie’ aanklikt op Facebook, op ‘like’ klikt of er een ‘comment’ onder zet, dan zorg je ervoor dat de pagina zichtbaar wordt op Facebook. Wat veel bedrijven niet weten, is dat deze like & winacties tegen de richtlijnen van Facebook zijn.

Sleepy-Kitten-Belly-Up-2-595x397

Kittens, de koningen van het internet.

Toch heb ik menigmaal wat gewonnen via deelacties op Facebook. Van make-up, sieraden en kledingpakketten tot avondjes uit en hotelovernachtingen. Volgende week ga ik bijvoorbeeld uit eten, en de gewonnen maaltijd smaakt vast extra goed. Wat de bedrijven echter niet doorhebben, is dat ik vals speel…

Hieronder wat richtlijnen die ik hanteer;

  • Als je iets tegenkomt dat je graag wilt, check dan hoeveel mensen er al meedoen. Ikzelf houd een soort van 100 keer share-grens aan. Internationale acties sla ik over, in verband met de verzendkosten die er bij komen kijken.
  • Facebook staat voor virtuele positiviteit. Post geen zielige verhalen, of smeekacties waarom je iets zou moeten winnen, die bewaar je maar voor thuis.

    ‘Save the drama for yo mama.’

    Verzin iets grappigs, als het even kan met de naam van het bedrijf, en/of iets actueels erin verwerkt.

  • Deel de desbetreffende post zo snel mogelijk, bedrijven pikken de winnaar er meestal al uit voordat de actie is afgelopen.

 

onlyme

Facebook privacy settings.

En dan nu tijd om het geheim van de smid te verklappen, als je de post op je eigen profiel deelt, stel de privacy ervan dan zo in zodat jij alleen de post kan zien, de ‘Only Me’ optie.

De reden van het wijzigen van de privacysetting, is dat de hele bedoeling van deze deelacties, zoveel mogelijk naamsbekendheid genereren, niet aankomt. Stel, je deelt de desbetreffende post wel gelijk ‘Public’, dan komt de post terecht in je nieuwsoverzicht. Zo irriteer je anderen door het nieuwsoverzicht te bevuilen, en dat is ook geen goede reclame voor het bedrijf in kwestie. Men kan zelfs op ‘report as spam’  klikken, dat is juist het tegenovergestelde wat je als bedrijfspagina wilt bereiken! Ook op de lange termijn zal de bedrijfspagina geen nieuwe fans houden. Er zijn zelfs mensen die een extra profiel aanmaken, met als enige intentie om deze voor deel-acties in te zetten, dat gaat me echt te fur.

  • Na een dag of twee wijzig ik de privacy van de post van ‘Only Me’ naar ‘Public’.

Ik zie vaak deel-acties voorbij komen, waar mensen de post delen en de privacy niet aanpassen van -de standaard instelling- ‘Friends’ naar ‘Public’. Zo kan het bedrijf niet eens zien dat men het deelt, je wint niet, en je spamt je vrienden voor niks.

Zodra de prijs in da pocket is, kan je de post weer op privé zetten, of helemaal verwijderen om de bedrijven een lesje te leren. Foei bedrijf, met je stoute actie die alleen maar nepfans vergaart! Ook jezelf of anderen ‘taggen’ in een post of foto om te kunnen winnen, of degene met meeste ‘likes’ laten winnen is tegen de richtlijnen. Contact opnemen met de winnaars via Facebook(-chat) mag ook niet.

Wat ze wel kunnen, en mogen doen, is fans vragen of ze je pagina willen liken en hun gegevens willen e-mailen om kans te maken op een prijs, met die e-mailadressen kunnen ze weer fijn nieuwsbriefabonnee’s bijschrijven. Een fanpage applicatie is iets meer werk, maar is wel effectief. Of Facebook Ads aanklikken, en een ‘Sponsored Post’ plaatsen, al vind ik dat ook al vervelend om in m’n feed te zien *clicks hide*.

Nu maar hopen dat m’n winning streak niet is afgelopen…

 

Standard